تصویری از غارنگاره های باستانی در نماد و نشانه شناسی کهن الگوها

4 ماهی اساطیری ایران باستان

شهریور 29, 1400 | نماد و نشانه شناسی, ماهی

نگاهی به ماهیان اساطیری ایران زمین همچون کرماهی، واسی، ماهی نگاه‌دار جهان و ماهیان آسمانی که جایگاه ویژه‌ای در باورهای مردمان باستان داشته‌اند.

ماهی به سبب زندگی در آب‌های جاری و ژرفای دریاها، در اندیشه مردمان جهان باستان با خدایان ناظر بر آب‌ها و نیروهای نگاهبان زندگی همبستگی بسیار دارد.

در اساطیر ایران جمشید نخستین انسانی است که به پرورش ماهی در ماهی‌خانه پرداخت؛

« بپرورد ماهی در آن آب پاک

 بپرداخت آب میانگاه خاک»         «فردوسی»                                                                                                    

نزد صوفیه ماهی عبارت است از عارف کامل و این معنی به حسب استغراقی که کاملان را در بحر معرفت است مناسبت تمام دارد (سجادی: ۱۳۳۹، ۸۳) بنابراین یکی از معانی پرتکرار ماهی در ادبیات عرفانی ما، انسان غرقه در بحر عشق است.

کَرماهی ها که ماهیان چرخان نگاهبان درخت زندگی هستند به همراه ماهی واسی که به گفته بندهش همه جانداران مزدا آفریده در پناه سرداری و نگهبانی او می‌زیند از مهم‌ترین جانوران یادشده در نوشتارهای اوستایی هستند.

ماهی در اندیشه و نوشتارهای ایرانی

1. کرماهی:

در آیین زرتشت این اعتقاد وجود دارد که اهریمن در برابر هر آفریده نیکوی اهورایی دست به ایجاد عاملی مخرب می‌زند تا مبارزه دایمی روشنی و تیرگی ادامه یابد.

هنگامی که اهورا درخت گوکَرَن را در دریای فراخكرت می‌آفریند، اهریمن چلپاسه‌ای (مارمولک) گسیل می‌دارد تا ریشه درخت را بجود و حیات را بر روی زمین نابود کند. اما در اطراف ریشه درخت در اعماق فراخكرت دو کرماهی خانه دارند که پیوسته به دور ریشه می‌چرخند و چنان که در مینوی خرد آمده وزغ و دیگر حیوانات موذی اهریمن‌زاده را از آن دور نگاه می‌دارند (تفضلی: ۱۳۹۱، ۸۱).

این دو ماهی همه جهات را با چشمانی باز محافظت می‌‌کنند، از این رو نیروی دید آنها در اوستا بسیار ستوده شده است: نیروی بینایی ماهی کر در آب چنان است که خیزابی همچند مویی را در رودی دورکرانه، در ژرفای هزار بالای آدمی تواند دید (دین یشت، کرده ۲، بند ۷).

کَر به معنای قوت و توان است (دهخدا: ۱۳۷۷، ۱۸۲۲۴) و دریانوردان خلیج فارس هنوز نوعی از ماهیان این دریا را که گاه تا ۱۵ متر طول دارد کَرماهی می‌نامند (اقتداری: ۲۵۳۶، ۷۸).

دوماهی نگهبان درخت زندگی در دوره پیش از اسلام جایگاهی ثابت در سفالگری و فلزکاری ایران دارند و در دوره اسلامی نیز نمود آنها را در قالی‌‌های ایرانی (طرح‌هایی همچون هراتی، ماهی درهم، ریزه ماهی و …) می‌توان دید.

2. واسی:

ماهی دیگری به نام ماهی واسی نیز در اوستا ستایش شده (یسنا، هات ۴۲، بند ۴)، که در دریای فراخكرت زندگی می‌کند. لقب او پَنچا سَدوَرا است که به دارنده پنجاه پر برگردانده شده.

ماهی واسی چنان حساس است که بدان دریای ژرف اگر به شمار سوزنی آب بیفزاید یا کاهد، او داند. او بزرگ‌ترین آفریده اهورامزدا است. درازای تن بزرگ خوب رسته او بدان اندازه است که اگر مردی از بامداد تا شامگاه بتازد آن را نتواند پیمود. همه جانداران مزدا آفریده در پناه سرداری و نگهبانی او می‌زیند (بندهش، بخش ۹، بند ۱۵۰).

واژه واسی در دوره‌های بعد به وال بدل شده است:

«به آب و آتش گستاخ در رَود گویی

 سمندر است در آتش در آب ماهی وال»             «امیر معزی»

3. تکیه گاه زمین:

بر اساس یک باور باستانی زمین بر شاخ‌های گاوی قرار دارد و این گاو بر پشت یک ماهی ایستاده است (دهخدا: ۱۳۷۷، ۲۰۰۵۹). بدین سبب در ادبیات ما ماهی تکیه گاه زندگی زمینی است:

«زمین هفت کشور به شاهی تو راست

سر ماه تا پشت ماهی تو راست»             «فردوس»

«گاو ز ماهی فرو جهد گه رزمت

گر تو زمین را ز نوک نیزه بخاری»             «فرخی»

4. دوماهی آسمانی (♓):

نقش‌هایی که بر پایه چرخش بنا شده‌اند _ مثل مهرانه و گرفت و گیر _ از شمار آشناترین طرح‌ها در هنر ایرانی‌اند و ماهیان چرخان از مهم‌ترین این نقش مایه‌ها هستند.

تصویر این دو ماهی چرخان به گرد یکدیگر که بازمانده از اندیشه ماهیان نگاهبان درخت زندگی هستند به نماد برج اسفند در میان نشان‌های آبامگاه بدل گردیده است.

بیرونی در التفهیم این نماد را چنین توصیف می‌کند: «که دوازدهم صورت سمکه، همچون دو ماهی، یکی دنبال دیگری آویخته به رشته دراز» (فره وشی: ۱۳۶۴، ۶۴).

این صورت فلکی در نقشه‌ها به گونه دو ماهی ترسیم شده که با طنابی به یکدیگر پیوسته‌اند، پرنورترین ستاره آن رشاء نام دارد که در زبان عربی به معنای گره است. این گره در طنابی که دو ماهی را در برگرفته وجود دارد. صورت فلکی حوت هیچ ستاره پرنور دیگری ندارد، به گونه‌ای که بسیاری از ساکنان شهرهای بزرگ هیچگاه آن را نمی‌بینند.

اخترشناسان بابل باستان ستارگان این صورت فلکی را به سان مادر و پسری تصور کرده و نمایش می‌دادند که خود را به شکل ماهی در آورده‌اند (فراس: ۱۳۶۹، ۳۰).

اشاره به برج ماهی در گفتار بسیاری از شاعران ایرانی آشکار است:

«چو سر بر کرد ماه از برج ماهی

مه پیروز شد در برج شاهــی»                   «نظامی»

«ز گاو و کژدم و خرچنگ و ماهی

نیاید کار کــــردن زین نکوتر»                «ناصرخسرو»

منابع

برگرفته از کتاب “نشانه شناسی کهن الگوها در هنر ایران باستان و سرزمین‌های هم‌جوار” نوشته دکتر صدر الدین طاهری

 

  1. سجادی، سید جعفر (۱۳۳۹)، فرهنگ مصطلحات عرفا و متصوفه، تهران: کتاب فروشی بوذرجمهری
  2. تفضلی، احمد، (۱۳۹۱)، مینوی خرد، تهران: توس
  3. دهخدا، علی اکبر (۱۳۷۷)، لغت نامه، تهران: دانشگاه تهران
  4. اقتداری، احمد، (۲۵۳۶)، خلیج فارس، تهران: فرانکلین
  5. فره وشی، بهرام، (۱۳۶۴)، جهان فروری، تهران: کاریان
  6. فراس، نایجل، (۱۳۶۹)، آسمان شب، ترجمه على رئوف، مشهد: آستان قدس رضوی

مطالب مرتبط در بلاگ هنداکو

0 دیدگاه

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

اشتراک خبرنامه

0
    0
    سبد خرید
    سبد شما خالی استبازگشت به فروشگاه